Kaip įsitraukti?

Mokykla, nusprendusi dalyvauti projekte „Tyrėjų naktis 2019”, kviečiama registruotis tinklapyje www.tyrejunaktis.lt. Registracijos formą rasite skiltyje „Tyrėjų naktis mokyklose/Prisijungimai“.

Jei „Tyrėjų nakties“ veiklas vykdėte ir praėjusiais metais, prie sistemos prisijunkite su jau turimais registracijos duomenimis. Pamirštą slaptažodį galėsite atkurti registracijos sistemoje sekdami nuorodas.

Organizuokite renginius savo mokyklose bei dalyvaukite kitų organizacijų rengiamose veiklose.

REKOMENDUOJAMI RENGINIAI MOKYKLOSE

Teminis protmūšis 712 klasių mokiniams (artėjant renginiui, užduotis pasiūlys ir „Tyrėjų nakties“ organizatoriai).

Piliečių mokslas. Ar žinote, kad savaitgalį sode suskaičiavę bites ant rožių krūmo galite prisidėti prie visos Europos bičių populiacijos tyrimo ir saugojimo? Šiuo metu populiarėja tyrimai, kai dideli duomenų kiekiai yra renkami pasitelkiant visuomenę, dar vadinami piliečių mokslu. Tokiu būdu savo kasdienybėje galite tapti tyrėju ir prisidėti prie aktualių problemų sprendimų, kurie kitu atveju būtų tiesiog neįmanomi. Pasirinkite jums aktualią sritį prisidėkite prie tyrimų visame pasaulyje: https://www.globe.gov/

Žmogus mėnulyje. Išsilaipinimo mėnulyje 50-ųjų metinių proga panagrinėkite šį žmonijai svarbų įvykį iš skirtingų perspektyvų: istorinės, biologinės, fizikinės, ekonominės, filosofinės, psichologinės, mokslo istorijos… Kaip šis įvykis tapo galimas? Kaip jaučiasi astronautai kosmose? Ką toks skrydis reiškia likusiems ant Žemės? Ar pavyks į šį įvykį pažvelgti iš visų disciplinų?

Ką sako skaičiai? Kiek sutaupyčiau gerdamas vandenį iš čiaupo, o ne buteliuko? Kokioje temperatūroje užvirs vanduo esant 500 metrų aukštyje? Kiek medžiagos reikia įpilti norint gauti 13% tirpalą? Skaičiai tokiuose bandymuose itin svarbūs. Ir gali paaiškinti daug reiškinių. Modeliuokite ir lyginkite! O kad skaičiai netaptų kliūtimi, išmėginkite 859 būtent bandymams skirtus skaičiuotuvus (pvz. www.omnicalculator.com). Ypač rekomenduojama jaunesnių klasių moksleiviams.

Videokonkursas. Mokiniai mažomis grupelėmis turi parengti nedidelės apimties filmuką moksline tematika, o vėliau mokykloje rengiama vieša jų peržiūra ar net skelbiamas įdomiausio / išradingiausio filmo konkursas. Iš kur atsirado Žemė? Kaip veikia gravitacija? Kodėl žmonės susivienija? Kas buvo pirmasis mokslininkas? Kiekvienai sričiai rasite mokslinį klausimą, vertą filmo.

Mokslinė ekspedicija. Kiekvienas tyrimas prasideda nuo medžiagos surinkimo. Užduokite mokiniams surinkti medžiagą apie jų namo istoriją, išmatuoti mėgstamiausio pastato parametrus ar iš surinkti nedidelį retų žodžių žodynėlį.

Paprasta, bet genialu. Pamokos ar būrelio metu pažinkite optiką konstruodami camera obscura ar supraskite, kas yra grandininė reakcija, konstruodami domino sistemas (pvz., https://www.youtube.com/watch?v=1pl8XqIxgg4).

Mokinių mokslinės draugijos steigimas mokykloje. Mokslinės draugijos veiklą inicijuoti gali ne tik gamtos ar tiksliųjų dalykų, bet ir kalbų ar socialinių mokslų mokytojai. Draugijos tikslas – suburti smalsiausius, mokslu besidominčius mokinius.

Veiklos principai: savaitiniai susitikimai, kuriuose gali vykti filmų peržiūros, mokslo išradimų pristatymai, referatų ar rašto darbų pristatymai, eksperimentų demonstravimas, išvykos, diskusijos, susitikimai su įdomiais žmonėmis. Draugija gali rengti mėnesinį sienlaikraštį ar apsijungti į internetinę grupę, besidalinančia naujienomis apie mokslo išradimus, pažinimo svarbą ir būtinumą.

Interviu su mokslininku (skirta 9-12 klasių moksleiviams). Mokinys ar jų grupė turi parengti straipsnį – interviu su jiems įdomiu mokslininku.

Žaidimas ar mokslas? Drauge išmėginkite internetinius įrankius–žaidimus, kurie padeda mokslininkams spręsti realias problemas, pvz., https://eternagame.org/web/, https://fold.it/portal/, o taip pat būdus mokslo įrankius pritaikyti praktikoje (kad ir kuriant animaciją: https://scratch.mit.edu/). O gal įprastą apklausą paversti žaidimu? https://kahoot.com/

Pabėgimo kambarys. Patys įsirenkite kliūčių ruožą ar pabėgimo kambarį, kuriame tektų spręsti mokslinius uždavinius. Už idėją dėkojame Vilniaus Antakalnio progimnazijai.

 

Taip pat rekomenduojame organizuoti

  • Susitikimus su mokslininko, tyrėjo profesiją pasirinkusiais mokyklos absolventais
  • Mokslo žinių konkursus
  • Įdomiąsias gamtos mokslų pamokas. Idėjas eksperimentų demonstravimui galite rasti štai

čia: http://www.sciencebob.com/experiments/; https://www.youtube.com/user/1veritasium

  • Ekskursijas į mokslo įstaigas, laboratorijas, muziejus
  • Mokinių mokslinės veiklos pristatymus
  • Šaradas moksline tematika
  • Socialinių ir humanitarinių mokslų tyrimus (ištranskribuoti tarmiškai įskaitytą tekstą, apklausti klasės draugus apie jų miego įpročius ir pan.)
  • Piešinių konkursus jaunesnių klasių mokiniams „Jei būčiau mokslininkas…“, „Žmogus mėnulyje“
  • Rašinių konkursą „Pirmasis mokslininkas“
  • Mokslinės fantastikos filmų peržiūrą
  • Tarpdisciplininius tyrimus ir kūrybines veiklas (kurti odę matematikai ar tirti fizinį aktyvumą per kūno kultūros pamokas)

Kviečiame į pateiktų veiklų sąrašą žvelgi kūrybingai ir jį drąsiai pildyti.